Dannelse, trivsel og faglighed går hånd i hånd.
I Varde Kommune arbejder vi med
Om skolen
Projektbaseret læring i fællesskab – sådan lærer vi på Tistrup Skole
På Tistrup Skole tror vi på, at nysgerrighed, samarbejde og virkelighedsnær undervisning gør en forskel. Derfor er vi stolte af at være en del af STEPS-programmet – et udviklingssamarbejde mellem Varde Kommune og Kata Fonden, hvor skolerne arbejder med projektbaseret læring.
Her lærer eleverne ikke kun for at bestå en prøve – de lærer for livet. I stedet for udelukkende at læse i bøger, undersøger de virkelige problemstillinger og arbejder i projekter, hvor de skal finde løsninger, tænke kreativt og arbejde sammen. Fagene smelter ofte sammen, og eleverne oplever, hvordan teori og praksis går hånd i hånd. Det styrker både den faglige viden og elevernes evne til at samarbejde, tænke selvstændigt og blive vedholdende, når opgaverne bliver komplekse.
En skole forankret i fællesskab og virkelighed
Tistrup Skole har siden 1951 været et naturligt samlingspunkt i byen. Lokal opbakning og frivillighed præger skolens hverdag – eksempelvis var hele byen med til at etablere multiarealet på skolen, og i dag er det lokale "havenisser", der hjælper med vedligeholdelsen.
Skolen har udviklet sig gennem årene – fra stor folkeskole til nuværende struktur med en ensporet grundskole (0.–6. klasse) og en tosporet overbygning (7.–9. klasse), hvor eleverne fra Horne og Thorstrup slutter sig til fællesskabet. Det giver både mangfoldighed og styrkede relationer på tværs af lokalsamfundene.
Faglighed og trivsel går hånd i hånd
Hos os hænger faglighed og trivsel uløseligt sammen. Vi arbejder helhedsorienteret og har fokus på det enkelte barns behov. Tilbud som Ordblindenetværk, forløb for børn i skilsmissefamilier og vores Udelivsgruppe giver børnene mulighed for at lære og udvikle sig i meningsfulde, alternative rammer. Udelivsgruppen tager afsæt i udeskole-principper og skaber sammenhæng mellem natur, bevægelse og læring.
En skoledag i helhed og sammenhæng
I indskolingen vægter vi emnebaseret undervisning, så eleverne ikke skal forholde sig til mange skift i løbet af dagen. Det giver ro, fordybelse og stærkere læring. Frivillige “skoletanter og onkler” kommer fast og skaber pusterum og nærvær for eleverne – en gave for både børn og voksne.
På mellemtrinnet videreføres helhedstænkningen i vores KREA-forløb, hvor billedkunst, madkundskab, håndværk/design og musik smeltes sammen i emneuger, ofte med afsluttende ferniseringer. Derudover samles eleverne hver uge til fællessamlinger med sang og fortælling.
I overbygningen arbejder vi videre med træning og fordybelse (TOF) i store læringsfællesskaber, og seks gange om året indgår alle elever i T/P-forløb – tværfaglige og projektorienterede undervisningsforløb med fokus på innovation, samarbejde og fordybelse.
Sammen gør vi en forskel
På Tistrup Skole er vi drevet af ønsket om at skabe mennesker med mod på fremtiden. Her lærer børnene mere end bare fag – de udvikler karakter, engagement og lysten til at bidrage. Med projektbaseret læring, stærke fællesskaber og lokalt samarbejde er vi med til at forme en skole, hvor både elever, personale og forældre spiller hinanden bedre – hver dag.
Michael Møller-Andersen, afd. leder i indskolingen og SFO'en
Esben Ried-Mortensen, Viceskoleleder samt afd. leder på mellemtrinnet og overbygningen
Finder du ikke de oplysninger du søger så er du meget velkommen til at kontakte os enten på mail eller telefon. Vi glæder os til at høre fra dig.