Dannelse, trivsel og faglighed går hånd i hånd.
I Varde Kommune arbejder vi med
Om skolen
Skolen i Tistrup er etableret i 1951 i byen af samme navn. Skolen er forankret i det lokale og ”byen” har gennem alle årene bakket op om den lokale skole.
Opbakningen har mange afskygninger, men som eksempel kan nævnes at hele byen var med i etablering af multiarealet på skolen, som efterfølgende lokale ”havenisser” er med til at vedligeholde.
I de første mange år udviklede skolen sig til at være den store skole i lokalområdet med flere spor, hvilket også har betydet, at der er bygget til skolen af flere omgange. I dag er elevtallet faldende og skolen består nu af en ensporet grundskole (0.-6.kl.) og en to sporet overbygning (7.-9.kl). De to spor i overbygningen fastholdes fordi, skolen modtager elever fra de to filialskoler i Thorstrup og Horne fra 7.kl.
I vores pædagogiske arbejder er vores indgangsvinkel at faglighed og trivsel går hånd i hånd. Som en del af dét, at sikre elevernes trivsel og læring, har vi tilbud som ”Ordblindenetværk”, ”forløb for elever med skilsmisseramte familier” og ”Udelivsgruppen”, der er et tilbud på tværs af skolens 3 aldersopdelte trin. Udelivsgruppen begyndte på Tistrup i 2019, og tager udgangspunkt i erfaringer fra forskningen omkring ”Udeskole” og arbejdet med at henlægge undervisningen i naturen.
I vores indskoling er vi optaget af at skabe helhed og sammenhæng i elevernes hverdag. Dette betyder i praksis, at undervisning i stor udstrækning emne-læses (basistimer), så eleverne ikke oplever mange faglige skift i løbet af dage, og der er mulighed for en større faglig fordybelse i et emne.
Vi har ’skoletanter og onkler’ tilknyttet i indskolingen, som frivilligt kommer nogle timer om ugen på skolen. Dette er helt unikt og enormt givende for alle. Enkelte elever kan her få et lille pusterum, hvor de kan sidde og arbejde.
På mellemtrinnet er tanken om helhed udmøntet i de praktisk/musiske fag, hvor timerne også emne-læses (KREA). Fagene billedkunst, madkundskab, håndværk/design og musik byder på skift ind i emnerne og typisk med en afsluttende fernisering, hvor fællesskabet er i fokus. Fællesskabet dyrkes også i en fælles samling hver uge.
I overbygningen udbygges fokus på den fælles kultur. Der er samlinger et par gange om ugen. Eleverne arbejder derudover i timerne med ”træning og fordybelse” (TOF), som et stort hold, hvor en gruppe lærere er tilknyttet. Helheden ses her i T/P forløb, der er ca. seks gange om året á tre ugers varighed, hvor ca. 11 lektioner pr. uge er projektorienterede forløb, som alle fag betaler til.
Birte Johannessen – afd. Leder
Finder du ikke de oplysninger du søger så er du meget velkommen til at kontakte os enten på mail eller telefon. Vi glæder os til at høre fra dig.